
Ellenállás
2025.02.14.
"Fizess annyit, amennyit ért" üzleti modell és a hullámok, amiket generál...
Lassan egy éve, hogy elkezdtem különböző alternatív üzleti modellekkel kísérletezni. Ebben vannak jól működő kezdeményezések és vannak olyanok, amikről még nem tudom eldönteni, hogy mi lesz a sorsa...
Írtam az egyikről tegnap egy cikket, Reciprocitás címmel. Olvasom az üzeneteket, a kommenteket a Linkedinen és a Facebook posztom alatt is és felmerült bennem, hogy összefoglalom, hogyan is megy ez a "fizess-amennyit-ért" modell. Mert ez egy nagyon egyszerű dolog, nem hálapénz, nem ajándék, teljesen transzparens, több ponton is van egyeztetés.
És ami az egész folyamat megítélése szempontjából fontos, én sosem ajánlom magam senkinek, minden tárgyalás úgy kezdődik, hogy a vevő keres meg engem, ő szeretne valamit.
- Első körben átgondolod, mi a problémád és hogy szerinted tudnék-e segíteni.
- Ha nincs problémád, vagy nem hiszed, hogy tudnék segíteni, meg sem keresel.
- Ha igen-igen a válasz, akkor gondold át, mekkora a probléma és mit nyernél azzal, ha megoldódna. Ezt egyébként is érdemes megtenned, hiszen ez az alapja annak, hogy tudatosan dolgozz a problémád megoldásán. Van, hogy az derül ki, nem is probléma igazából az üzlet szempontjából a dolog, csak valamilyen személyes beakadás.
- Majd ez alapján gondold át, mekkora a valószínűsége-kockázata a tőlem kapható megoldásnak. Hiszel-e abban, hogy van kapcsolódó tudásom, tapasztalatom. Szerintem ez megint egy alapvetően fontos dolog, hisz így választunk más üzleti modellben dolgozó beszállítókat, szakembereket is.
- Ezt árazod be. Te és nem én. Ez az egyetlen dolog, ami eddig más, mint a megszokott. Hidd el, nekem tényleg mindegy, hogy mennyit mondasz. Nem az összeg érdekel, hanem a magyarázatod. Volt, aki nem pénzt ajánlott, hanem egy számára nagyon fontos tárgyat. Azzal szerette volna viszonozni a segítségem. Elfogadtam.
- Ha megvan az ajánlatod, megbeszéled velem. Lesz kérdésem, de csak azért, hogy a fentieket megértsem.
- Ha az egyeztetés után mindketten benne vagyunk, leülünk a problémáról beszélni.
- Majd a beszélgetés végén eldöntheted, kaptál-e segítséget és milyet. Ez alapján fizetsz annyit, amennyit gondolsz, akár semennyit.
- A hagyományos üzleti modellben ezt megteheted? Ha a fodrászod nem jól találta el a hajszíned, ha a kaja nem volt most olyan jó, mint korábban, fizethetsz kevesebbet? Nem, csendben, vagy hangosan méltatlankodsz, hogy már ez sem a régi...
- Én vállalom ezt a kockázatot és elfogadom, hogy nem kapok semmit. De csak akkor ülök le veled beszélgetni, ha bízom benned.
Te is ezt tedd. Vagy ne, ez már a te döntésed.